Joanna.portr.

I’m a researcher and Ph.D. student in the Institute of Psychology at the Jagiellonian University working under supervision of Małgorzata Kossowska, Marcin Bukowski and Elisabeth Levy Paluck. My main research interests are focused on reduction of prejudice and discriminatory behaviors towards marginalized groups such as Roma minority or Syrian refugees, especially in educational context. In my work I am trying to combine my practical work as an diversity and antidiscrimination trainer with my scientific interests. I am also interested in psychological aspects of return migrations to Poland.

joanna.grzymala-moszczynska@uj.edu.pl

Projects

Current projects

  1. Motivational, affective, and cognitive sources of knowledge formation process: Implications for intrapersonal, interpersonal and intergroup phenomena. MAESTRO Grant awarded to prof. Małgorzata Kossowska by the National Centre for Science.
  2. “(Un)easy returns? Examining functioning of children and adolescents returning from emigration”. Grant sponsored by Foundation Prof. Bronisław Geremek Centre and PZU Foundation. Principal Investigator in co-operation with Halina Grzymała-Moszczyńska.
  3. “Theoretical analysis of methods used in antidiscriminatory education in Poland”. Grant for young researchers sponsored by the Faculty of Philosopy at Jagiellonian University (DSC grant). In co-operation with Małgorzata Kossowska and Marcin Bukowski.

Publications

Publications in English

  1. Sankaran, S., Grzymala-Moszczynska, J., Strojny, A., Strojny, P. & Kossowska, M. (2017). Rising up to the ‘challenge’? The role of need for closure and situational appraisals in creative performance. Personality and Individual Differences, 106C, 136-145. doi: 10.1016/j.paid.2016.10.045. Full text available here.
  2. Łukasiewicz, K. & Grzymała-Moszczyńska, J. (2014). Discriminatory Migration Policy? An access to education system for migrant children in Poland. Studia MigracyjnePrzegląd Polonijny, 123-139.

Publications in Polish

Book

Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H., Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J. & Kosno, M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. [„Selected issues of psychological diagnosis of children and adolescents in the context of multiculturalism and multilingualism”]. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Journal articles
  1. Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, J.,  Kałwak, W., Łukowska, M., Żymełka, A. (in press). Powroty polskich naukowców – raport z badań. [Return migrations of Polish Scientists – Report]. Studia Humanistyczne AGH.
  2. Grzymała-Moszczyńska, J. (2014). „Psychologiczne aspekty powrotów z emigracji – przegląd teoretyczny.” [Psychological aspects of return migrations – theoretical review] Studia MigracyjnePrzegląd Polonijny, 148-162
  3. Grzymała-Moszczyńska, J., Kwiecień, K., Rataj, A. and Barzykowski, K. (2013). „Model nauczania skoncentrowanego na studentach i studentkach na polskich uczelniach wyższych.” [„Student-Centered Learning in Polish higher education system”]. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 32-49.
  4. Grzymała-Moszczyńska, H., Ochmańska, A. & Grzymała-Moszczyńska, J. (2013). „Postrzeganie sytuacji kryzysowych przez muzułmanów – perspektywa nadziei podstawowej.” [„Perception of crisis situations by Muslims – basic hope perspective”], Przegląd Religioznawczy. 58-72 .
  5. Grzymała-Moszczyńska, H., Grzymała-Moszczyńska, J., Golińska, A. (2013). „Migracje polskich profesjonalistów i profesjonalistek: wyjazdy i powroty.” [„Migrations of Polish professionals: Going there and back”]. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 37(4), 145-164.

Book chapters
  1. Grzymała-Moszczyńska, H., Barzykowski, K., Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J. & Kosno, M. (2011). „Dziecko uwikłane. Sytuacja dzieci romskich w polskim systemie edukacji oraz ich funkcjonowanie poznawcze i językowe.” [The Entangled Child: Cognitive and language functioning of Roma children in Polish education system]. Romowie 2011. Życie na pograniczu. Ed. Barbara Weigl and Malgorzata Różycka. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.
  2. Teutsch, A. & Grzymała-Moszczyńska, J. (2012).Trening antydyskryminacyjny jako narzędzie przeciwdziałania homofobii.” [Antidiscriminatory training as a tool to counteract homophobia]. Wprowadzenie do psychologii LGB. Ed. Grzegorz Iniewicz, Magdalena Mijas and Bartosz Grabski. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
  3. Grzymała-Moszczyńska, J. (2013). „Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria, czyli o niektorych teoriach psychologicznych stosowanych w edukacji antydyskryminacyjnej.” [„There is nothing more practical than a good theory. Chosen psychological theories used in antidiscrimination education”]. (Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej. Ed. Maja Branka, Dominika Cieślikowska and Jagoda Latkowska. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, 63-78.

Other achievements

  1. Erasmus + scholarship and SET scholarship for internship in Interacting Minds Centre, Aarhus University, Denmark (February, March, June 2015) – collaboration with Panos Mitkidis on research project concerning relationships between experiencing pain and making moral decisions and project investigating effect of cognitive load on cooperative behavior.
  2. SET scholarship for scientific internship in Laboratory of Elisabeth Levy Paluck in Department of Psychology, Princeton University, USA (October 2014)
  3. Scholarship of Sultan of Oman and National UNESCO Comitee for participation in young leaders winter school „University of the Desert” (December 2013)
  4. Scholarship of the Minister of Science and Higher Education for outstanding scientific achievements (2009/2010).